-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15109 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چگونه بر خاكي كه آلوده به ميكروب است تيمم كنيم ؟
مـطـابـق آنـچه در علوم طبيعي ثابت شده , خاك تميز و پاك در مقابل ميكروبها مصونيت دارد و غـالب ميكروبها نمي توانند در خاك به زندگي خود ادامه دهند ; اين مصونيت به سبب موجودات جاندار ذره بيني بسيار ريزي است كه در خاك وجود دارد . ايـن موجودات دشمن سرسخت ميكروبهاي موذي است ; بطوري كه مثلا اگر لاشه و مرداري كه بـاخود ميليونها ميكروب همراه دارد , زير خاك مدفون گردد ; اين جانداران ذره بيني فورا شروع بـه تجزيه و از هم پاشيدن لاشه مي كنند و به زودي قواي ميكروبها را شكست داده و آنها را معدوم مي سازند . بـنـابر اين , بر خلاف آنچه تصور شده , خاك پاك و بدون آلودگي نه تنها از تاثر دربرابر ميكروبها مصون است ; بلكه دشمن سرسخت آنهاست و دير يا زود شرايط زندگي آنها را از بين مي برد . بدين ترتيب خاك تميز , پس از آب - كه مهمترين وسيله شست و شوي طبيعت و مبارزه با پليديها و ميكروبهاست - يك عامل تطهير و مبارزه با ميكروب است . با توجه به اين حقيقت مهم , معلوم مي شود كه دستور اسلامي در مورد تيمم بر خاك -در صورت دسترسي نداشتن به آب - كاملا با كشف علوم طبيعي مطابق است . نكته اساسي كه در اين باره كاملا بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه در قرآن در آيه مربوط به تـيـمم , پاكيزه بودن خاك شديدا تاكيد شده و چنين آمده : فتيمموا صعيدا طيبا با خاك پاكي تيمم كنيد . (1)در اخباري كه از پيشوايان ديني ما در مورد اين دستور مذهبي نقل شده , پاكي وتميزي خاك تيمم صريحا سفارش شده است در كتاب وسايل الشيعه دو حديث ازامام صادق عليه السلام در اين باره نقل شده كه فرمود : خاك تيمم را از زمينهايي كه زير پاي مردم است و مردم روي آن رفت و آمد مي كنند تهيه نكنيد . (2)اين تاكيد براي اين است كه خاكي كه در اين زمينهاست غالبا در معرض آلوده شدن وكثافت اسـت ; ولـي خـاكـهـايي كه در زير پاي مردم نبوده و در نتيجه دور از دسترس است , غالبا تميز و پاكيزه مي باشد .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سوره نساء , آيه 43 . 2 - وسائل الشيعه , جلد طهارت , باب تيمم .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.